Újévi köszöntő | Göcseji Múzeum

Újévi köszöntő

Egészségben és sikerekben gazdag, boldog új esztendőt kívánunk valamennyi partnerünknek, múzeumi közönségünk minden tagjának! Tettre készen várjuk a 2020. esztendőt, hiszen ötletekben nincs hiány, s rengeteg esemény volt az elmúlt évben is.

Projektnyitó rendezvényre és támogatói nyilatkozat aláírására került sor a Göcseji Múzeumban. Az épület külső felújítását és belső tereinek átalakítását a közeljövőben 1 milliárd 850 millió forintból valósítják meg: nagyrészt a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból, 550 millió forinttal azonban az állam is támogatja a beruházást. A munkálatok elkezdődtek és hétről hétre nyomon követhetjük a változást.

Az év elején Pillanatképek címmel nyolc érdekes témából nyolc élvezetes előadást hallhatott az a szép számú publikum, aki ellátogatott a szomszédos megyei könyvtár előadótermébe. A költözés után jelezni kívántuk, hogy intézményünkben a szakmai munka nem állt meg, a kollégák továbbra is kutatnak, feltárnak, restaurálnak, tudományos előadásokat tartanak, kurátori szerepet vállalnak, kiállításokat terveznek, rendezvényeket szerveznek és múzeumpedagógiai foglalkozásokat tartanak.

Ugyancsak az év kezdetén bejárással egybekötött sajtótájékoztatóra hívtuk az újságírókat, hogy lássák és hírül vigyék, hogy nyitott, a helybéliek számára elérhető szakmai közösség tevékenykedik a Kölcsey u. 2. szám alatt, ideiglenes irodaházunkban.

2019-ben digitalizáltuk a múzeumi műtárgyak egy részét. Az országos program célja ugyanis egy mindenki számára elérhető, kutatható, sokoldalúan hasznosítható, műtárgyleírásokkal ellátott egységes múzeumi digitális állomány létrehozása. A programhoz a Göcseji Múzeum is csatlakozott.

Kisfaludi Strobl Zsigmond páratlan alkotásait vándorkiállításon mutatjuk meg az ország kultúrát kedvelő közönségének. Eddig a Dunántúlon szerveztük meg A klasszikus szépség mesetere című tárlatot: Veszprém, Sárvár, Szekszárd, Sopron után Kaposvár érintésével Magyarország keleti része felé vesszük az irányt.

Egy másik vándorkiállítás anyagát is bemutattuk a régészet iránt érdeklődőknek: A körárkoktól a kőfalakig című tárlatunk Nagykanizsán, majd Tatabányán vendégeskedett.

Tavasszal újraindítottuk A hónap műtárgya-sorozatunkat. A zalaegerszegi városháza aulájában már megtekinthetett a közönség egy 20. század eleji cilindert és annak elegáns tárolódobozát, később egy grafittal kevert agyagból készült kelta csuprot, majd pedig fújt üvegből négy pohár és egy kancsó díszítette a teret. Legutóbb egy a római időkben használt luxuskerámiát helyeztek el a kollégák a városháza aulájába. Ősztől a kormányhivatal épületében is láthatta a közönség a felsorolt műtárgyakat.

Egy nemes felajánlásnak köszönhetően egy igazi ajándék került a múzeum birtokába: a vöcköndi orgona felett eljárt az idő a 19. század óta, de igazi kuriózuma a maga szépsége mellett az a történet, amiről a klaviatúra mögé rejtett írás mesél.

A tavaszi falumúzeumi rendezvények is sikeresek voltak: márciusban a Gyümölcsoltó Boldogasszony Napja, áprilisban a húsvéti rendezvény, amit évek óta az Egerszeg Rádióval közösen szervezünk, májusban pedig a Village Food. Ez utóbbi programunkat nagy várakozás előzte meg, hiszen első alkalommal vállalkoztunk arra, hogy az igazi falusi étkeket eredeti recept szerint elkészítve ismertetjük meg a városi emberrel, de akadtak olyan vendéglátósok is, akik a hagyományos ízeket újraértelmezték és egy nagyon újszerű, mondhatni vagány kreációt kínáltak a modern konyha szerelmeseinek.

Múzeumpedagógiai információs napokat is szerveztünk: márciusban Ha hívtok, mi megyünk! címmel tájékoztattuk a pedagógusokat a programjainkról, májusban pedig PR, marketing és kommunikációs lehetőségek a közgyűjteményekben címmel tartottunk szakmai napot.

Régészeink a hobbi kincskeresősökkel való együttműködést mutatták be az érdeklődőknek, s folyt a régészeti feltárás a Zalaegerszegi Tesztpályán is. Zalaapátiban egy avar kori sír bukkant elő: ló és lovasa egymás mellett feküdtek a kor klasszikus elrendezésében. A csontok mellett vaskés, övveretek, kerámia edény, nyeregcsat és kengyel is előkerült.

A nyár is hozott újszerűséget: a Múzeumok Éjszakáján buszos kirándulást indítottunk Szombathelyre, az országos rendezvény kiemelt helyszínére. A program mottója: utazás, élmény, múzeum volt, így adta magát a helyzet saját épülettel nem rendelkezve, hogy a szomszédos „vármegye” múzeumaiban nézzünk körül. Igazán érdeklődő, kultúrát kedvelő közönség tartott velünk, s a szombathelyi kollégák vendégszeretetét élvezve megtekintettük az Iseum pártalan gyűjteményét, ahol még jazz koncertet is hallhattunk, a Smidt Múzeum akkor éjjel nyílt cukrászati kiállítását, a Szombathelyi Képtár alkotásait és a Savaria Múzeum homlokzatára varázsolt fényjátékot.

A nyári hónapokban a gyerekeknek kézműves és régészeti táborokat tartottunk. Utóbbinak témája a magyarok élete az Oszmán Birodalom idején volt.

A falumúzeumban az Egerszeg Búcsú és az augusztus 20-ai Falumúzeum Napja programjai várták a közönséget. Történész kolléganőink pedig várostörténeti sétát tartottak: elődeink nyomába indult Béres Katalin, a Morandini családot pedig Megyeri Anna idézte meg a történelmi belvárosban. Bekapcsolódtunk az önkormányzat által szervezett Art’Z Fesztiválba is, ahogy megemlékeztünk a város egyik emblematikus épületéről, a 125 éves Arany Bárány Szállodáról. A Petőfi Sándor Általános Iskolában Múlt és jelen címmel jubileumi kiállítást rendeztünk, ahol a gyerekek megtekinthették, milyen eszközökön és tárgyak segítségével tanultak hajdanán a nagyszüleik.

Régészeti ásatások folytak Válluson, ahol egy ún. közösségi feltárás résztvevői lehettek azok, akik a Göcseji Múzeum és a Balatoni Múzeum szakembereivel tartottak. Az itt állt pálos kolostor eredetét és történetét habár homály fedi, az épületet csupán egy 1429-es keltezésű oklevél említi, a feltáráson résztvevő civileknek életre szóló élményt jelentett a szakmai munka.

A Zalaegerszegi Törvényszék szigetelési munkálatai közben is megfigyelést végeztek régész kollégáink. Az épület déli oldalán egy téglából kirakott boltíves csatorna részletére bukkantak. A csatorna hosszasan vezet a Deák tér alá, s egy 12 négyzetméter nagyságú téglából kirakott boltíves helyiségbe torkollik. Az itt talált tárgyak a törvényszéken tekinthetők meg.

Ősszel szakmai napon vettünk részt Reziben, ahol a nagykanizsai és a keszthelyi múzeumi kollégák is velünk tartottak. Lengyel testvérvárosunkból Krosnoból a lenszövő biennálé anyaga jutott el, s a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben nagy sikerű kiállítást rendeztünk a nagyrészt gyapjúból készített kortárs alkotásokból. Csatlakoztunk az országos Múzeumok Őszi Fesztiváljához és a Közgyűjteményi Szakmai Napokon is részt vettek kollégáink. De folyamatban van a várhatóan 2021-ben nyíló új életmódtörténeti állandó kiállításunk tervezése, és az idei esztendőre szervezett ZTE 100 jubileumi évhez is csatlakozott intézményünk: előadással, szabadtéri kiállítással készülünk és egy jubileumi könyv létrehozásában is szerepet vállalunk.

A skanzenben a Nálatok laknak-e állatok? és a Márton-napi vigasságok jókedvű és színes programja várta a közönséget. Tavaly szinte mindegyik falumúzeumi rendezvényen a város településrészi közösségei mutatkoztak be, akik magukkal hozták azt a jókedvet és nyíltszívűséget, ami a látogatókra is önkénytelenül ráragadt.

2020. január 31-én befejeződik az EFOP 3.3.2-16-2016-00011 "Kalandozások a múltba" című projekt. Másfél éven át óvodások, általános- és középiskolások élménydús kirándulások és foglalkozások közül válogathattak, s egészíthették ki ismeretüket számos területen.

Szintén zárult a Back in the day magyar-szlovén határon átnyúló projektünk, ami egy kölcsönös tapasztalatcserén és tudásátadáson alapult. A programot egy nemzetközi turizmust fellendítő együttműködés is kiegészítette.

Megannyi élmény, megannyi program. Terveink szerint ezt kínáljuk Önöknek 2020-ban is.