Esküvői divat változása a 20. században | Göcseji Múzeum
21. Diana hercegnő 1981

Esküvői divat változása a 20. században

A házasság hete alkalmából számos fotó került fel a múzeum honlapjára és facebook oldalára, amik korabeli párokat ábrázolnak. Talán a legszembetűnőbb a ruházat változása. A 20. század során rengeteget alakult a házasulandó felek viselete. Meghatározta a történelem vihara, az anyagi körülmények, társadalmi helyzet, lakóhely és nem utolsósorban a divat. Mióta világ a világ mindenki próbálta megadni a módját, hogy ezt a napot különlegessé tegye. Még azok is, akiknek nem volt lehetőségük a legutolsó divat szerinti ruhát beszerezni, legalább arra törekedtek, hogy a legszebb öltözetükben házasodjanak. A Göcseji Múzeum fotótára egészen az 1900-as évek elejéig visszamenőleg bővelkedik esküvői fényképekben. Ezeket végig nézve nyomon követhetjük elsősorban a menyasszonyok viseletének változásait. 

A századforduló esküvői ruháját meghatározta az előző évszázad divatjából megmaradt sok és finom munkájú díszítés, amely a ruhára és a kiegészítőkre (pl. fátyol) varrva egyaránt jellemző volt. A fehér ruha viselése nem túl régre nyúlik vissza, a legenda szerint Viktória királynő teremtette meg ezt a hagyományt, ő volt az, aki 1840-ben Albert hercegnek fehér ruhában mondott igen. Innéttől kezdve az előkelő hölgyek körében népszerű lett az addig, gyász színnek tartott fehérben házasodni. Ugyanakkor a fehér a gazdagság színe is volt, hiszen jobbára csak egyszer lehetett felvenni, hiszen nagyon gyorsan koszolódott. 

Ha valaki mégsem fehérben állt az oltár elé, annak többféle oka lehetett. A legkézenfekvőbb, hogy már nem az első házassága volt, özvegyként kötött újra frigyet. 

A Göcseji Múzeum gyűjteményében található, 1900-as években készült műtermi fotók közül még mindegyik menyasszony földig érő ruhát viselt, melyet jellegzetessé az S vonalú fűző tett. Jellemző a kor divatjára a magas derék és az álló gallér. A fehér szín még jobbára a tehetősebb menyasszonyok kiváltsága volt, a világoskék, halvány rózsaszín, mályva volt az uralkodó szín a ruhák körében (A 2. számú képen jól látható, hogy nem fehér színű a menyasszony ruhája). A földig érő fátyol mind a három fotó esetében megfigyelhető. Sok esetben a ruhához uszály is tartozott.

1. Fiatal pár 1900 körül

2. Saly Viktor fotója 1900 körül

3. Ismeretlen pár esküvői fotója 1900-as évek

 

1910-es évek

Az 1910-es évekre az esküvői divat lassan változott. A ruhák vonala egyszerűsödött, de még mindig nehéz, minősi anyagokból készültek. A kiegészítők viszont őrizték a korábbi évtizedek hagyományait: hosszú fátyolköltemények, dús virágcsokrok (még nem eldobásra szánták). A fűző és a merev ruhaderék lassan kiment a divatból. Hangsúlyosabb lett az empír stílusú derékvonal, a ruhák mell alatt szabottak és lefelé bővülőek lettek. 

4. Pénzügyi tanácsos és neje 1910 körül

5. Horváth Magdolna és Mándli Sándor vasúti tisztviselő esküvői fényképe, 1918 körül

 

1920-as évek

Az 1920-as években szembeötlő változások történtek a divatban. A ruhák hossza lerövidült. Eltűntek az uszályok. A fejen különleges, ma már talán kevésbé esztétikusnak mondható, haladó korszellemű költemények foglaltak helyet, melyeket gyakran a homlok közepéig húztak le. A lábak tekintetében pedig a harisnyaipar és cipőipar vívmányai a mérvadók. (Ezeket az új vívmányokat legjobban Meilinger Ferenc feleségén lehet felismerni – 8. kép.) A kiegészítők finomodtak: a fátyol bár jelentős, sokkal kecsesebb (már nem „lepel” hatású, hanem funkcióját csökkentve inkább csak díszít), és a csokrot is el lehet bírni akár fél kézben is. Néhány helyen érdekes kiegészítőket is megfigyelhetünk, mint a tollak, boák és különféle art deco elemek. 

6. Németh Etel és férje 1920-as évek

7. Behojnik Etelka és Szivancsik Károly, Csáktornya 1920

8. Meilinger Ferenc és felesége, 1929

1930-as évek

Az 1930-as években divatba jött a csipke, ami a menyasszonyi ruhák biztos kiegészítője lett. A magazinok mellett népszerűek lettek a mozik, amik szintén hatással voltak a viseletek változására. A fátylakat lazán a fejükön hordták és többnyire a földig értek. A ruhák vonala egyszerűsödött, melyek kevésbé hangsúlyozták a derekat.

9. Hóbár József csendőrtiszt esküvői fotója, 1930-as évek

10. Hegyi Mária és Szabó József esküvői fényképe, 1939

1940-es évek

Az 1940-es évek elején még a harmincas évek divatja élt tovább, az évtized második felét pedig egyértelműen meghatározta a második világháború. Ekkor a ruhák még tovább egyszerűsödtek, fontos volt a praktikum (főleg az anyaghiány időszakában). Népszerűek lettek a „madárfészek” fátylak, a magasított gallérok, a gyakran V formában díszített ruhák. Anyagában műselymet vagy igazi selymet használtak. Gyakoriak voltak a fehér mellett a bézs, csontszín a krémszínű ruhák. Vandra Matild esküvői fotóján (12. kép) megfigyelhető a gyöngyös párta, fehér selyemruha, mellén zsinór díszítéssel. A férj álló galléros, zsinórdíszes öltönyt és rövid, hímzett szélű nyakkendőt viselt.

11. Szekeres István és Horváth Erzsébet esküvői mellképe, 1940 körül

12. Válics Ferenc és Vandra Matild 1942-ben

 

1950-es évek

Az ötvenes években a menyasszonyi ruhákra az egyszerűség, ugyanakkor a nőiességet és derékvonalat hangsúlyozó szabásvonal volt a jellemző. A ruhák gyakran készültek merev, egybefüggő anyagból, sokszor díszítés nélkül. Ugyanakkor megfigyelhetjük kommunista szellemiségre jellemző nőies jegyeket háttérbe szorító irányvonalat is. Az egyszerű, sallangoktól mentes ruhák domináltak főleg a városi lakosság körében. Erre példa Hodászi Bozsó ruhája (13. kép), aki esküvőjén inget és egyszerű kosztümöt viselt, rövid fátyollal, virágcsokorja szegfűből készült. Ennek ellentéte Tuli Margit (14. kép), aki díszes, uszályos ruhát viselt és liliomos művirágcsokrot tartott a kezében. 

13. Hodászi Bozsó És Andó Jenő 1952-ben

14. Varga Ernő és Tuli Margit házassága 1950-es évek

15. Ismeretlen pár 1959-ből

16. Mihályfi Rózsa és férje 1952-ben

 

1960-as évek

A hatvanas években rövidültek a szoknyák, hódítani kezdett a mini. Új és szabadabb látásmód volt kialakulóban a nőknél, a hippik erősen befolyásolták a divatot. Egyenes vonalak, hosszú, kiengedett haj volt jellemző. A ruhák lazán szabottak, lágy esésűek, némi csipkedekorációval, divatos volt a hosszú, tölcséres ujjú ruha. Korszakalkotó volt Audrey Hapburn, aki második házasságakor egy fehér hosszú ujjú miniruhát és egy különleges fejlendőt viselt.

17. Fiatal pár az 1960-as évekből

18. Audrey Hepburn esküvői fotója, 1969

1970-es évek

A hetvenes években az ifjú párok körében valamelyest mérséklődtek a hagyományos előírások. Változtak a korábbi szokások, előtérbe kerültek a divathullámok. A férfiak esetében egyre inkább megengedhető volt, hogy ne sötét színű öltönyt viseljenek a nagy napon. A nők többsége még ragaszkodott a hosszú, fehér ruhához és a fátyolhoz is. De a hagyományos fehér mellett megjelentek az égszínkék, vízzöld, púderrózsaszín árnyalatok is. Sőt a nadrágkosztüm is elfogadható lett esküvői ruhaként, ugyanúgy mint a kalap is (lásd a 19. képen).

19. Lendvai Zsuzsa és Bognár Tibor 1977

1980-as évek

A nyolcvanas évek igazán színes korszaka az esküvői ruháknak. Romantikus, habos-babos ruhák, tele csipkével, díszítéssel. A frizura jellemzően afro stílusú, tupírozott és göndör volt. Emellett szinte bármiből lehetett esküvői ruha, a szín mindegy, a fazon inkább a romantikus érzést keltette. Korszak meghatározó menyasszonyi ruhája Diana hercegnő puffos ujjú csodája, a korszak ikonikus darabja lett. Újra elterjedt a krinolin.

Pálfi Erzsébet a fotón fodros gallérú fehér ruhát, koszorút és fátyolt visel, ami a frizurát is eltakarja.

20. Pálfi Erzsébet és Szak Gábor esküvői fényképe 1987-ből

21. Diana hercegnő 1981

 

1990-es évek

A kilencvenes évekre már nem beszélhetünk uralkodó stílusirányzatról, szinte bármi megengedett lett. Vissazszorultak a habcsókszerű ruhák, előtérbe kerültek a letisztultabb, egyszerűbb darabok, fontos, hogy a ruha a menyasszony szépségét hangsúlyozza és a lehető legelőnyösebben álljon rajta. Az évtized közepéig divatban volt a széles váll, hímzések, csipkék, egyre többékszer, gyöngy jelent meg a menyasszonyokon.

 

Napjaink

Ma már nem általánosíthatunk, hogy milyen az esküvői divat. Napjainkban a ruha kifejezi viselőjének egyéniségét, stílusát. Divat az egyszerű, szűk, sellős, habos, fodros, királynő, elegáns darabok, a hosszú uszályos, és a rövid letisztult ruha is. A divattervezők gyakran merítenek a múltból, modernizálják, aktualizálják a régi darabokat. Nincs kötöttség! A változatosság gyönyörködtet!

22. Menyasszony napjainkban

 

 

2021.
február
15.

Címkék

1. Fiatal pár 1900 körül
2. Saly Viktor fotója 1900 körül
3. Ismeretlen pár esküvői fotója 1900-as évek
4. Pénzügyi tanácsos és neje 1910 körül
5. Horváth Magdolna és Mándli Sándor vasúti tisztviselő esküvői fényképe, 1918 körül
6. Németh Etel és férje 1920-as évek
7. Behojnik Etelka és Szivancsik Károly, Csáktornya 1920
8. Meilinger Ferenc és felesége, 1929
9. Hóbár József csendőrtiszt esküvői fotója, 1930-as évek
10. Hegyi Mária és Szabó József esküvői fényképe, 1939
11. Szekeres István és Horváth Erzsébet esküvői mellképe, 1940 körül
12. Válics Ferenc és Vandra Matild 1942-ben
13. Hodászi Bozsó És Andó Jenő 1952-ben
14. Varga Ernő és Tuli Margit házassága 1950-es évek
15. Ismeretlen pár 1959-ből
16. Mihályfi Rózsa és férje 1952-ben
17. Fiatal pár az 1960-as évekből
18. Audrey Hepburn esküvői fotója, 1969
19. Lendvai Zsuzsa és Bognár Tibor 1977
20. Pálfi Erzsébet és Szak Gábor esküvői fényképe 1987-ből
21. Diana hercegnő 1981
22. Menyasszony napjainkban