Május 1.
A májusfa a természet újjászületésének a szimbóluma, mely egyben szerelmi ajándék is lehet. A magyar nyelvterület nagy részén május elsejére virradóan állították a legények, leginkább titokban, a leányos házak, középületek, kocsmák elé. Legújabb szokásként egy sudár, kérgétől megtisztított fa, melynek csak a tetején hagyták meg a lombos részt. Szalagokkal, zsebkendőkkel, virágokkal, üveg borral díszítették. Nyugat-Dunántúlon a május elsejére állított fát pünkösdkor bontották le, táncolták ki hangos mulatozás mellett.
Májusfaállítás – Tard, Borsod m.-Néprajzi Múzeum
Érdekesség
Göcsejben a májusfaállítás szokása nem hagyományból eredeztethető, hanem külső hatásra, a későbbiekben átvett gyakorlat. A régmúlt hagyományokban a kapura, a ház kerítésére, ablakokba tűzött zöld ággal való díszítésnek voltak nyomai. „…nyírfa ágakat tűzdelnek a ház kerítésére, kapujára s ajtajára, hogy a boszorkányok és a luczfir a ház lakóihoz, az emberekhez és az állatokhoz ne férhessenek… A tejesfazéktartó nyírfát, ilyenkor ásták le az udvarban, minden évben újat hoztak.” (Gönczi Ferenc: Göcsej s kapcsolatosan Hetés vidékének és népének összevontabb ismertetése Kaposvár, 1914.)
Májusfa díszítése-Boldog,Heves m.-Magyar Néprajzi Lexikon
Tudtad?
Luczfir: más néven ludvircz, lidérc. A néphit szerint maga az ördög. Megszállja az embert, hatalmába keríti, kiszívja az erejét, teljesen tönkre teszi.
Pünkösd
A keresztény egyház egyik fő ünnepe. Jézus mennybemenetele után a Szentlélek lángnyelvek formájában leszállt az apostolokra, akik különböző nyelveken kezdtek el beszélni. Hatására sokan megtértek. Megalakultak az első keresztény gyülekezetek, ezért az egyház születésnapjának is tartják.
A húsvétot követő ötvenedik nap. Elnevezése a görög pentekosztész ’ötvenedik’ szóból származik, tehát a pünkösd is mozgó ünnep, május 10. és június 13. közötti időszakra esik. A tavaszi és nyári napforduló népi szokásai és hiedelmei is tovább éltek az egyház által szentesített ünnepben, melyre az azokat tiltó rendelkezésekben találunk utalásokat.
Példa:
A csetneki zsinat határozata 1594-ben tiltotta a pünkösdi királyválasztást, táncot és játékokat.
A csíkkozmási tiltás 1692-ből így szólt: „Eleitől fogva régi időben is mindenkor tilalma volt a sátoros ünnepeken való táncolásnak, királynéasszony ültetésnek, mely pogányoktól maradott szokás ezután is tilalmas.”
Tessedik Sámuel 1770-ben arról számolt be, hogy megszüntették a májusi fák bevitelét a templomba pünkösdkor, mert a gazdák legszebb gyümölcsfáikat láthatták ott kivagdosva.
A tiltások jellegzetes pünkösdi szokásokra vonatkoztak: pünkösdi királyválasztás, pünkösdi királynéjárás, pünkösdi zöldágazás, májusfa, valamint pünkösdi mulatságok, táncok, játékok.
A legjellegzetesebb pünkösdi népszokások:
- az ügyességpróbákkal egybekötött pünkösdi királyválasztás (Pünkösdi királyság)
- a lányok, legények (kisfiúk és kislányok) falufeljáró köszöntése (Pünkösdölés)
- a kislányok agrármágiával egybekötött köszöntése (Pünkösdi királynéjárás)
Ezekből a Göcseji tájegységben nem találunk adatokat. Már Gönczi Ferenc gyűjtése során is azt tapasztalta, hogy csak emléke élt a Pünkösdi királynéjárásnak, a gyakorlatban már nem találkozott vele.
Kitekintésképpen, az ország más tejegységeire vonatkozóan ismerkedhetünk meg ezekkel a népszokásokkal.
Érdekesség
Az ünnep természetes jelképei a zöld ág és a rózsa a magyarországi pünkösdi szokásokban is szerepet játszottak. A zöld ággal díszítés legjelentősebb ideje a pünkösd. A rózsának az ünneppel való kapcsolatára a pünkösdi királynéjárás és pünkösdölés dalszövegei is utalnak.
Pünkösdi királyválasztás
Lóversennyel vagy más ügyességi próbával választották a legények maguk közül. „Rövid, mint a pünkösdi királyság!” – tartja a mondás. A pünkösdi királynak egy évig szólt a hatalma – van, ahol csak egy napig -, első volt a legények között, minden mulatságba, lakodalomba meghívták, a kocsmában ingyen ihatott, lovát, marháját társai őrizték. Hagyományai főleg Erdélyben éltek, de a Dunántúlon (Somogy megye) is találtak szórványos nyomokat.
Pünkösdi lovaglás-Ecseny, Somogy vm. - Magyar Néprajzi Lexikon
Pünkösdölés
Házról házra jártak, szavaltak, énekeltek, táncoltak, így köszöntötték a pünkösdöt. Az Alföldön és Északkelet-Magyarországon élt a legtovább. „Mimimamázásnak” is nevezték a jellegzetesen hozzá kapcsolódó szöveges dallam miatt.
Pünkösdölés-Hasznos, Heves vm. - Néprajzi Múzeum
„Mi van ma, mi van ma piros pünkösd napja,
holnap lesz, holnap lesz a második napja…
A pünkösdi rózsa kihajlott az útra,
szedje fel a menyasszony, szedje koszorúba!”
(Kiskunfélegyháza – Novy Ferenc gyűjtése)
„Mimimama, mi van ma, piros pünkösd napja,
holnap lesz, holnap lesz, a második napja…”
(Galgahévíz – Volly István gyűjtése)
Általában lányok voltak a szereplői, de ha fiúk is csatlakoztak, akkor tánccal zárták a köszöntést.
Pünkösdi királynéjárás
Lányok termékenységvarázslással összekötött pünkösdi köszöntője, főleg a Dunántúlon ismert hagyomány. Szereplői általánosan 4 nagyobbacska lány fejükön virágkoszorúval, és egy kisebb – a legszebb kislány, aki a pünkösdi királyné –, kendővel letakarva. Karján kis kosár, melyből virágszirmot hintett. Házról házra jártak, énekelve a legkisebb lány feje felett vagy baldachin módjára kifeszítették a kendőt, vagy letakarták. Termékenységvarázsló mondóka keretében, a dallam végén felemelték a királynét.
„Ekkora legyen a maguk kenderje, mint a királyné!”
Pünkösdi királynéjárás – Vitnyéd, Győr-Sopron m., Magyar Néprajzi Lexikon
Az egyik legismertebb dallam szövege:
„Elhozta az Isten piros pünkösd napját,
Mi is meghordozzuk királykisasszonykát.”
(Lukácsháza, Vas m. – Kerényi György gyűjtése)
A szokás végeztével kosarukba adományt kaptak.
Zalában, ennek a szokásnak maradtak fellelhető nyomai. Sajnos a Göcseji vidékén még később indult meg a gyűjtés, itt már csak emlékezetből tudták elmesélni, hogy milyen dal kíséretével, hogyan zajlott a szokás. Egyetlen fellelhető adat Vajda József 1953. novai gyűjtéséből származik:
Vajda József: Hallottad-e hírét Zalaegerszegnek? 333 zalai népdal – Zalai Gyűjtemény 10.
Érdekesség
Különböző rítusok és hiedelmek kapcsolódtak ehhez a naphoz hazánkban is:
- Úgy tartották, hogy a pünkösdi hajnali fürdés egész évre megszabadítja az embert a kelésektől.
- Május elsején és pünkösd napján a szent kutak vizében mosakodtak vagy abból ittak.
Hittek a pünkösdi harmattal való mosakodás szeplőűző és szépségvarázsló hatásában.
„Pünkösd napján napfelkelte előtt a leányok búzavirágharmatban megmosdanak, hogy szépek, friss szeműek legyenek s szeplőjük elmúljék.” (Gönczi Ferenc: Göcsej s kapcsolatosan Hetés vidékének és népének összevontabb ismertetése Kaposvár, 1914.)
A pünkösd-napi tilalmak mezőgazdasági munkákra és egyes házimunkákra, kivált a kenyérsütésre vonatkoztak.
A pünkösdi időjárásból a várható gabonatermést is próbálták megjósolni.
„Ha pünkösd napján eső esik, rossz gabonatermés lesz, s tüntös (üszökös) lesz a gabona.” Bak (Gönczi Ferenc: Göcsej s kapcsolatosan Hetés vidékének és népének összevontabb ismertetése Kaposvár, 1914.)
A búcsújáró helyek – kiváltképp a legismertebbek, pl. Csíksomlyó, Máriaradna, Mátraverebély –, tömegesen vonzották a hívőket.
Táncmulatságokat is rendeztek ezen a napon.
További érdekességeket, részleteket az alábbi linkeken találsz:
- http://mek.niif.hu/02100/02115/html/3-1512.html
- http://mek.niif.hu/02100/02152/html/07/122.html
- https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/neprajz-unnepek-es-nepszokasok/punkosd/jeles-napok-es-nepszokasok
- https://mek.oszk.hu/02100/02115/html/4-801.html
- https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/MagyarNeprajz-magyar-neprajz-2/vii-nepszokas-nephit-nepi-vallasossag-A33C/szokasok-A355/jeles-napok-unnepi-szokasok-A596/majus-A773/punkosd-A7A4/punkosdi-kiraly-A7A6/
- https://mek.oszk.hu/02100/02115/html/4-805.html
- https://mek.oszk.hu/02100/02115/html/4-802.html
- https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/MagyarNeprajz-magyar-neprajz-2/vii-nepszokas-nephit-nepi-vallasossag-A33C/szokasok-A355/jeles-napok-unnepi-szokasok-A596/majus-A773/punkosd-A7A4/punkosdi-kiralynejaras-punkosdoles-A7AD/
Játszunk egy kicsit! Mire emlékszel? Segít az elolvasott szöveg!